18 Ocak 2011 Salı

Eğitim Bilimleri Çıkmış Sorular 3

51)Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği'ne göre,
aşağıdakilerden hangisi, eğitsel, mesleki ve bireysel rehberlik hizmetlerinin sistemli, sağlıklı
ve ö*rencinin özellik ve gereksinimlerine uygun şekilde verilebilmesi için bireyi tanıma çalışmalar
ı yürütülürken dikkate alınması gereken hususlardan değildir?
A) Bireyi tanıma çalışmaları bir süreç dâhilinde yürütülür.
B) Bireyi tanıma çalışmalarında elde edinilen bilgiler ayrıştırılarak değerlendirilir.
C) Bilgilerin toplanmasında, değerlendirilmesinde ve kullanılmasında bilimsel standartlara uyulur.
D) Öğrencinin yetenek, ilgi, istek, mesleki değer, başarı gibi bireysel özellikleri ile sosyal, kültürel özellikleri olabildiğince çok boyutlu olarak ele alınır.

52)Öğretmen ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili olarak, aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Öğretmen, kendi alanındaki bilgiyi aktaran kişidir.
B) Öğretmenlik, bir uzmanlık mesleğidir.
C) Öğretmen, devletin eğitim politikasını uygulamaya koyan kişidir.
D) Öğretmen, öğrencinin bilişsel ve duyuşsal gelişimine katkıda bulunan kişidir.

53)Pragmatist felsefeyi temel alan iki eğitim akımı, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Politeknik Eğitim - Yeniden Kurmacılık   B) İlerlemecilik - Esasicilik
C) Daimicilik - Politeknik Eğitim                    D) İlerlemecilik - Yeniden Kurmacılık

54)Eğitim, kasıtlı olarak, istendik öğrenmeleri oluşturma sürecidir. İstendik öğrenmelerin
gerçekleşmesi ise, eğitim durumlarının bireyin gelişim ve öğrenme özelliklerine göre düzenlenmesi
ve uygulanması ile mümkündür.
Yukarıda verilen bilgilere göre, eğitim sürecinde aşağıdaki bilim alanlarından hangisinin
bulgularından yararlanılmaktadır?
A) Biyoloji B) Sosyoloji    C) Psikoloji D) Felsefe

55)Millî Eğitim Temel Kanunu'na göre öğretmenlik formasyonunu oluşturan temel öğeler aşağıdakilerden hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Genel kültür, alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi
B) Genel kültür, alan bilgisi, eğitim felsefesi
C) Genel kültür, öğretmenlik meslek bilgisi,özel yetenek
D) Genel kültür, öğretmenlik meslek bilgisi,yabancı dil

56)Aşağıdakilerden hangisi, eğitim kurumlarının toplumsal işlevlerinden biri değildir?
A) Kültürü geliştirmek   B) Topluma lider yetiştirmek C) Toplumsal kültürü aktarmak
D) İnsanlara iş temin etmek

57)Yapılan bir araştırmaya göre, okullarda güvenlik amacı ile kullanılan kameraların açık
bir yere konması kameranın gizlenmesinden daha caydırıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Gerek
okul içinde gerek okulun çevresinde meydana gelen suçlarda azalma görülmüştür.
Kolhberg'e göre düşünüldüğünde kameranın görünür bir yerde olmasından dolayı suç
işlemeyi düşünen kişilerin bu davranışlarından vazgeçmeleri ahlak gelişiminin hangi evresiyle
ilgilidir?
A) Kişiler arası uyum evresi   B) Ceza itaat evresi  C) Kanun düzen evresi D) Araçsal ilişki evresi

58)Birçok defa iş başvurusunda bulunan ve hepsinden geri çevrilen Ahmet, yaşadığı bu
olumsuz deneyimlerden sonra bir daha iş başvurusu yapmamaya yemin etmiştir.
Ahmet'in durumu için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Zincirleme   B) Kendini doğrulayan kehanet C) Öğrenilmiş çaresizlik
D) Sistematik duyarsızlaştırma

59)Demokratik bir lider olarak öğretmen aşağıdakilerden hangisini yapmaktan çekinir?
A) Öğrencilerin görüşünü alır.
B) Yapılacak işler konusunda öğrencilerle uzlaşır.
C) Çalışma düzenlerini seçme hakkı tanır.
D) Görevleri öğrencilere kendisi dağıtır.

60)Öğrencilerinin, bağımsızlığını cesaretlendiren bir öğretmen, onların hangi tür ihtiyacını karşılamaktadır?
A) Kendini gerçekleştirme   B) Güvenlik-korunma   C) Kendine saygı  D) Fiziksel

61)Sınıfta etkili bir yönetim için öğretmenin sahip  olması gereken en öncelikli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ailelerle sağlıklı iletişim kurmak                         B) Bireysel farklılıkları dikkate almak
C) Meslektaşlarıyla iyi geçinmek                             D) Yazılı kuralları her zaman uygulamak

62)Aşağıdakilerden hangisi öğrenme-öğretme ortamının oluşturulmasına yardımcı olabilecek
önerilerden biri olarak kabul edilemez?
A) Öğrencilerin merakını diri tutmak
B) Öğrencileri girişken olmaya yüreklendirmek
C) Öğrencilere kendi bakış açılarını oluşturmaya izin vermek
D) Öğrencilere nasıl düşünmeleri gerektiğini açıkça vurgulamak

63)Bir öğretmen, iyi bir ders planı hazırlayabilmek için neleri göz önünde bulundurmalıdır?
A) Öğrenci, fiziki ortam, konu     B) Konu, koşullar, fiziki ortam  C) Öğrenci, konu, koşullar
D) Öğrenci, fiziki ortam, koşullar

64)Gösteri yönteminde dikkat edilecek en önemli husus nedir?
A) Öğretim sorumluluğunun tamamen öğretmende olmasını sağlamaktır.
B) Bütün öğrencilerin rahatlıkla görmesini sağlamaktır.
C) "Göster ve anlat" ilkesini uygulamaktır.
D) Gösteri sırasında öğrencinin not tutmak zorunda bırakılmamasıdır.

65)Grup tartışması yönteminde iki önemli husus nedir?
A) Açık bir amaç ve ön hazırlıktır.
B) Öğretmenin hazırlığı ve ön incelemesidir.
C) Basılı materyalleri hazırlama ve U şeklinde oturma düzenidir.
D) Yeterli zaman ve görsel işitsel araç sağlanmasıdır.

66)Zaman açısından en ekonomik yöntem hangisidir?
A) Soru- cevap B) Problem çözme   C) Anlatım D) Gözlem gezisi

67)Soru cevap yönteminde soruların etkin olması için sorular nasıl olmalıdır?
A) Bir sonraki soruya ipucu sağlamalıdır.     B) Kısa ve anlaşılır olması lazımdır.
C) Ayrıntıyı kapsamalıdır.                                D) Cevabı ima etmelidir.

68)Test türünün seçiminde en belirleyici etken aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kullanılabilecek süre   B) Puanlama kolaylığı  C) Testin maliyeti  D) Ölçülecek özelliklerin niteliği

69)Yazılı yoklamalarda tercihli (seçimlik) soruların  kullanılması ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
A) Soru sayısı artacağından soruların  ölçülmek istenen evreni temsil gücü artar.
B) Tercihli sorular öğrenciye psikolojik olarak rahatlık sağlar.
C) Derste tercihli konuların bulunduğu durumlarda bile tercihli soru sormaktan kaçınılmalıdır.
D) Tercihli sorular sorulması yazılı yoklama puanlarının güvenirliğini düşürür.

70)Madde kökü olumsuz soru kipinde test madde-lerinin hazırlanmasındaki amaç nedir?
A) Daha çok olgusal bilgileri ölçmek
B) Öğrencilerin ayrıntılara ne ölçüde dikkat ettiğini ölçmek
C) Belli bir yönüyle diğerlerinden ayrılan bir ögeyi ayırt edebilmeyi ölçmek
D) Daha çok ezbere dayalı olmayan, analiz, sentez ve öteleme düzeyinde bilgileri ölçmek

71)52. ve 53. soruları aşağıdaki tabloya göre cevaplayınız.
Grup I. Grup II. Bilge'nin

                         I. Dönem                 II:Dönem                notu
                    Ortalama   St. Sapma   Ortalama   St. Sapma   I.Dönem II:Dönem
Matematik          55             10            60           6             60       60
Türkçe                67              5             75           3             72       78
Fen Bilgisi          48             12            45           4             54        53
Tarih                   54               6             60          4             60         60
Coğrafya            54               3            55           1              60         60

Gruba göre konumu değerlendirildiğinde;Bilge'nin II. dönemde en başarılı olduğu ders hangisidir?
A) Türkçe B) Fen Bilgisi    C) Tarih D) Coğrafya

72)Grup I. Grup II. Bilge'nin

                         I. Dönem                 II:Dönem                notu
                    Ortalama   St. Sapma   Ortalama   St. Sapma   I.Dönem II:Dönem
Matematik          55             10            60           6             60       60
Türkçe                67              5             75           3             72       78
Fen Bilgisi          48             12            45           4             54        53
Tarih                   54             6             60          4               60         60
Coğrafya            54             3             55          1                60         60

Gruba göre konumu değerlendirildiğinde;Bilge'nin başarı durumu ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
A) Tüm derslerin ortalamasında her iki dönemde eşit düzeyde başarılıdır.
B) Fen Bilgisi dersinde başarısı II. Dönemde daha yüksektir.
C) Tüm derslerin ortalamasında II. Dönemde daha başarılıdır.
D) Tarih Dersinde I. Dönemde daha başarılıdır.

73)"Ders anlatırken öğrencilerinin tümünün aynı bilgi seviyesine, zekâ kapasitesine ve yeteneğe
sahip olduğunu düşünerek ders anlatan bir öğretmen" aşağıdaki gelişim özelliklerinden
hangisini ihmal etmektedir?
A) Gelişim aşamalar hâlinde ilerler.                 B) Gelişim bir bütündür.
C) Gelişim genelden özele ilerler.                    D) Gelişimde bireysel farklılıklar vardır.

74)Leonarda da Vinci konuşmaya başlamadan önce resim çizmeye başlamış ve daha sonra
dünyanın en ünlü resimlerinden "Mona Lisa'yı çizmiştir. Bu örnek olaya göre aşağıdakilerden
hangisi doğuştan getirilmiş, daha sonra yaşantıların ve eğitimin sonucunda ortaya
çıkan bireysel farklılıktır?
A) Öğrenme stilleri B) Zekâ   C) Yetenek D) İlgi

75)Hümanist yaklaşımın temsilcilerinden Rogers, sağlıklı bir öğrenme ortamı olabilmesi için saygı, empatik anlayış, güven, ödüllendirme ve özgürlüğün olduğu bir sınıf ikliminin oluş­turulması gerektiğini vurgulamıştır.
Buna göre öğrenmenin sağlıklı olabilmesi için bir sınıfta aşağıdaki özelliklerden hangisinin olmaması gerekir?
A) Otoriter bir yaklaşım   B) Karşılıklı anlayış    C) Koşulsuz saygı    D)  Dürüstlük

76)Aşağıdakilerden hangisi, belli bir dönemde ekonomik ve toplumsal kalkınmanın zorun­lu kıldığı insan kaynaklarının, daha etkili ve verimli bir biçimde kullanılması amacıyla, bu kaynağın bilimsel yöntemlerle yetiştirilmesi süreci olarak tanımlanabilir?
A) İnsan gücü planlaması  B) Eğitim planlaması   C) Kaynak kullanımı   D)  Kalkınma

77)Sınıfta öğrencilere soru sorarken aşağıdakiler­den hangisine dikkat edilmez?
A) Pekiştirmeye   B) Zamanlamaya   C) Göz temasına   D)  Sınıfın büyüklüğüne

78) Gardner'in çoklu zekâ kuramına göre sınıfında eşli tartışma, röportaj yapma, öğretme, grup çalışmasına katılma, gösteri düzenleme, top-lantı düzenleme vb. etkinlikler düzenleyen bir öğretmen aşağıdaki alanlarından hangisini daha çok geliştirmeyi hedeflemiştir?
 A) Dilsel zekâ B) Özedönük zekâ C) Toplumsal zekâ D) Bedensel zekâ

 79)Öğretim sırasında, öğretmen adaylarının ders-teki etkinlikleri videoya kaydedilir. Daha sonra video kasetini izleyen öğretmen adayları görü-nüşleri, beden dilini kullanmaları, uyguladıkları öğretim teknikleri gibi konularda bir dizi yan-sıtıcı düşünce geliştirirler. Bu öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
 A) Modüler öğretim B) Mikroöğretim C) Programlı öğretim D) Benzetişim

80)Sokrat semineriyle ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
A) Kullanılacak metin, ders kitaplarından ve yardımcı kitaplardan alınmalıdır.
B) Metin, öğrencilere önceden dağıtılmalı ve metni okumaları sağlanmalıdır.
C) Öğrenciler, halka oluşturacak şekilde oturtulmalıdır.
D) Seminer sonunda her öğrenci hem süreci hem de içeriği değerlendirmelidir.

81)Yaratıcı drama çalışması için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Sonucun önemli olduğu bireysel bir etkinlik çalışmasıdır. 1. adım
B) Profesyonel bir oyunculuk becerisi gerektirir.
C) Doğaçlama ve rol oynama en önemli tekniklerdendir.
D) Amaç seyirci ile buluşmak ve çalışmaların sergilenmesidir.

82)Öğrencinin ortaya özgün, yeni bir çözüm sunan projeler çıkarması Bloom'un taksonomisine göre hangi düzeydeki davranışa yönelik bir çalışmadır?
 A) Uygulama B) Analiz C) Değerlendirme D) Sentez

83)Aşağıdakilerin hangisi iş birlikçi öğrenme grup-larının özelliklerinden değildir?
 A) Olumlu karşılıklı bağımlılık vardır. B) Çalışma ve süreklilik vurgulanır. C) Her birey sadece kendinden sorumludur. D) Sosyal beceriler doğrudan öğretilir.

84)Analiz, sentez ve değerlendirme düzeyindeki karmaşık ve üst düzey bilişsel davranışların ölçülmesi için en uygun ölçme aracı aşağıda-kilerden hangisidir?
 A) Çoktan seçmeli test B) Eşleştirmeli test C) Kısa yanıtlı test D) Açık uçlu test

85)Aşağıdaki doğru-yanlış testleriyle ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Cevaplama ve puanlama kolay ve az zaman alır. B) Şans başarısı en düşük olan testtir.
C) Puanlaması tamamen objektiftir. D) Kapsam geçerliği yüksektir.

86)Aşağıda verilen ölçme sonuçlarının hangisinde oranlı düzeyde ölçme yapılmıştır?

 A) Sınıfta 15 kız, 11 erkek öğrenci vardır.                    B) Serdar Dilek'ten, Dilek Banu'dan uzundur. C) Serdar 70 kg, Dilek 60 kg, Banu 55 kg'dır.               D) Türkçe sınavından Serdar 70, Dilek 85, Banu 68 puan almışlardır.

87) I- Soruların hazırlanması II- Değerlendirme III- Amaç belirleme IV- Uygulama V- Kapsam belirleme Yukarıda verilen test hazırlama basamaklarının doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) III - I - IV - V - II B) III - V - I - IV - II C) V - I - IV - III - II D) V - III - I - IV - II

88)I- Ürün ve sürecin birlikte düşünülmesi  II- Yalnızca bilişsel süreçlerin gelişimini kap-saması III- Ortaya çıkan çalışmanın öğrencinin kendi özgün ürünü olması Bir değerlendirme sürecinin performans daya-nıklı olabilmesi için yukarıdaki özelliklerden hangisi ya da hangileri gereklidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I - III D) II - III

89)Aşağıdaki değerlendirmelerin hangisi mutlak değerlendirmeye bir örnektir?
 A) Ayşen sınıfın en yüksek notunu aldı.             B) Ayşen sınıf ortalamasının üzerinde bir not aldı. C) Ayşen okuldaki genel değerlendirmede % 10 içerisine girdi. D) Ayşen sayısal problemlerin çözümünü gerek-tiren soruların % 50'sini yapabildi.

90)Merkezi eğilim ölçüleri frekans dağılımında bir noktanın ölçekteki değerini, değişim ölçüleri ise bir aralığın değerini verir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi merkezi eğilim ölçülerinden değildir? A) Standart sapma B) Aritmetik ortalama C) Medyan D) Mod

91)Bir sanatçı olan öğretmenin, yeterli ve etkili bir öğrenme süreci gerçekleştirebilmesi için elindeki malzemeyi ve özelliklerini iyi bilmesi gerekir. Yukarıdaki açıklamaya göre bir öğretmen aşağıdaki eğitim bilimi alanlarından öncelikle hangisinden yararlanmalıdır?
A) Öğrenme psikolojisi B) Gelişim psikolojisi C) Eğitim sosyolojisi D) Sosyal psikoloji

92)Bazı davranışların öğrenilmesi için kritik dö-nemler vardır. Bu dönemlere ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Ergenlik dönemi yetişkinlik dönemine göre daha kritik bir dönemdir.
B) Kritik dönemde çevresel uyarıcılar öğrenme üzerinde daha etkilidir.
C) Her bir kritik dönem bir önceki evreye göre daha üst düzey bir öğrenmeye hazırlık aşa-masıdır. D) Organizma kritik dönemde belli türden davra-nışları öğrenmeye daha açık daha yatkındır.

93)11 yaşındaki Volkan, okulun basket takımında oynayan, başarılı, girişken, arkadaşlarıyla olum-lu ilişkiler kuran bir öğrenci iken 16 yaşındaki Mert ise olumlu bir beden algısına sahip olma-dığından içe dönük, derslere karşı fazla ilgisi olmayan bir öğrencidir. Yukarıdaki açıklamada aşağıdaki gelişim ilkele-rinden hangisi daha çok vurgulanmaktadır?
A) Gelişim süreklidir.                                              B) Gelişimin hızı her zaman aynı değildir.                                    C) Gelişimin kendine özgü yönelimleri vardır.     D) Gelişim tüm alanlarıyla bir bütündür.

94)Elif, annesinden deodorantın koltuk altına sıkıldığını öğrenince salondaki koltukların altına deodorantı boşaltmıştır. Yukarıdaki davranışı sergileyen bu çocuk Pia-get'e göre hangi bilişsel gelişim evresindedir?
A) Duyusal hareket B) Somut işlemsel C) İşlem öncesi D) Soyut işlemsel

95)Öğretmeni Seray'ı olumlu nitelikleriyle tanır. Fakat Seray'ın daha sonra rahatsız edici davra-nışlarıyla karşılaşır ve Seray'ın da olumsuz davranışlarının olabileceğini düşünür. Piaget'e göre öğretmenin Seray hakkındaki düşünceleri sırasıyla aşağıdaki zihinsel gelişim kavramlarından hangileriyle açıklanır?
A) Uyumsama - Özümseme - Dengeleme                   B) Özümseme - Dengesizlik - Uyumsama       C) Uyumsama - Özümseme - Dengesizlik                  D) Dengeleme - Uyumsama - Özümseme

96)Erikson'un psikososyal gelişim kuramına göre ilköğretim döneminde yaşanan gelişimsel karmaşaya çözüm bulmaya çalışan öğretmen-den beklenen davranış aşağıdakilerden hangisidir? A) Öğrencilere yetenekleri ölçüsünde sorumluluk vererek onları cesaretlendirmek
B) Öğrencilerin olumlu bir ben duygusunu geliştirmelerine yardımcı olmak
C) Öğrencilerin başkalarının sınırlarını zorla-madan girişimlerde bulunabilmesine yar-dımcı olmak D) Başkalarıyla sağlıklı ilişkiler kurabilmeleri yönünde etkinlikler hazırlamak

97) "Kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez" dü-şüncesi Kohlberg'in ahlaki gelişim kuramına göre aşağıdaki evre ve düzeylerin hangisine uygun bir örnektir?
 A) Gelenek öncesi - Araçsal ilişkiler eğilimi                  B) Geleneksel - Kişiler arası uyum eğilimi C) Geleneksel - Kanun düzen eğilimi                             D) Gelenek sonrası - Sosyal sözleşme

98)Edimsel koşullanmaya göre öğrenci istendik davranış sergilediğinde davranışın devamı için olumlu pekiştirme sürecinde aşağıdaki-lerden hangisi etkili bir yol değildir?
A) İstenilen davranış yapıldıktan hemen sonra pekiştireç verilir.
B) Davranış istenilen düzeye gelinceye kadar her davranıştan sonra pekiştireç verilir.
C) Davranışta değişiklik görülmezse pekiştireç davranış sergilenmeden verilir.
D) Davranışın sıklığı artmışsa sürekli pekiştir-meden aralıklı pekiştirece geçilir.

99)Selma öğretmen, kitaplarınızı kapatın ve bir çalışma kâğıdı çıkarın dediğinde öğrencilerin kaygılandığını görür. Oysa Selma öğretmen sınav değil farklı bir etkinlik için kitaplarını apatmalarını ve çalışma kâğıtlarını çıkar-malarını istemiştir. Verilen bu örnekte öğrencilerin klasik koşullanmaya göre yaşadıkları olumsuz duygunun oluşmasında koşullu uyarıcı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kaygı B) Sınav C) Etkinlik D) Çalışma kâğıdı

100)Bilginin uzun süreli bellekte anlamlı bir bütün olarak yerleşmesini sağlayan "yeni bilgi ile var olan bilgi arasında ilişki kurulmasına dayanan" strateji aşağıdakilerden hangisidir?
A) Not alma B) Şemalaştırma C) Örgütleme D) Eklemleme

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder