18 Ocak 2011 Salı

Eğitim Bilimleri Çıkmış Sorular 4

101) Aşağıda verilen eğitim bilimi insanı ile eğitim bilimi kuramı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Bruner - Tam öğrenme B) Glaser - Temel öğretme C) Carrol - Okulda öğrenme D) Bandura - Sosyal öğrenme

102)Bireyin öz düzenleme yeterliliği, kararlarını ve davranışlarını şekillendirir. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bu yeterliliğin varlığını dile getirmiştir?
A) Üniversitede matematik öğretmenliği alanında eğitimine devam etmek isteyen bir öğrencinin matematik öğretmeninin davranışlarını gözlemlemesi
B) Bir öğrencinin kendi çalışma planını yapması, uygulaması ve sonucunda kendine ödül vererek tiyatroya gitmesi
C) Bir öğrencinin arkadaşlarının gitar kursuna gitmesi üzerine, onlara özenerek kursa başlaması fakat bu alanda kendini yetenekli görmediğini dile getirmesi
         D) Matematik sınavından düşük not alan bir öğrencinin bir daha ki sınavı kendi çaba-larıyla   başaracağı konusunda kendine güvenmesi

103)Güdü bireyin içinden gelen bir enerjidir. Bu enerjiyi doğru kullanmak ve yönlendirebilmek için hümanist yaklaşıma göre aşağıdakilerden hangisi öğretmenden beklenen davranıştır?
A) Öğrencinin olumlu davranışlarını ödüllen-direrek pekiştirmelidir.
B) Öğrenme sürecine başlamadan önce öğren-cilerin temel gereksinmelerini karşılamalıdır.
C) Öğrencilerin başarı ya da başarısızlıklarını gösterdiği çaba ile ilişkili olarak yorumla-malıdır.
       D) Öğrencilere başarılı olabileceklerini ve yeterli olduklarına dair olumlu beklentilerini ifade etmelidir.

104)En önemli ürünü "eleştirici düşünce" olan ve her konu için ayrı ayrı öğrenme yollarını düzen-leme yerine, tüm konular için ortak bir öğrenme yolunu ön plana çıkaran, öğrencinin en iyi şekil-de nasıl öğreneceğini amaçlayan program tasa-rımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geniş alanlı tasarım    B) Disiplin tasarımı    C) Süreç tasarımı   D) Konu tasarımı

105) Bireylerin doyurulmamış isteklerini ve umut-larını açığa çıkartmalarına, benlik algılarını genişletmelerine yardımcı olan bireyi tanıma tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Otobiyografi B) Gözlem C) Sosyometri D) Kimdir Bu?

106)Mesleki rehberlik hizmetlerinin genel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğrencinin ilgi ve yetenekleri hakkında farkındalık derecesini yükseltme
B) Öğrencinin mesleki olgunluğa ulaşma sürecinde kazanması beklenen davranışları kazanmasını sağlama
C) Öğrencinin karar verme ve problem çözme becerilerini öğrenmesini sağlama
        D) Öğrencinin ilgi ve yeteneklerine uygun mes-lekler hakkında doğru ve geçerli bilgi edin-mesini sağlama

107)􀁹 Öğretmenlerden beklenen sınıf içi rehberlik uygulamalarında öğretmenlerle yardımlaşma
􀁹 Okulda Psikolojik Danışma ve Rehberlik programını hazırlama ve uygulamada okul yöneticisi ve sınıf rehber öğretmenleriyle yardımlaşma
 􀁹 Okul yöneticisi ve öğretmenlerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik ile ilgili kitap, dergi ve yazılı dokümanlardan yararlanmalarını sağlama
Yukarıda verilen çalışmalar hangi rehberlik hizmetinin işlevidir?
 A) Bilgilendirme B) İzleme C) Müşavirlik D) Yöneltme

108) Rehberlik hizmetlerinin, eğitim programcıları-nın daha nitelikli ve öğrenciye yönelik program hazırlamalarına yardım eden işlevi aşağıdaki-lerden hangisidir?
A) Geliştirici B) Uyum sağlayıcı C) Yöneltici D) Ayarlayıcı

 109) "Rehberlik bireye yardım etme işidir." Burada vurgulanan yardım etme davranışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Psikolojik yönde olması B) Bilimsel ve profesyonel olması C) Sürekli ve karşılıklı olması D) Yol gösterici olması

110) Rehberliğin kapsamı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Rehberlik hizmetleri verildiği eğitim kade-melerine göre değişir.
B) Rehberlik hizmetlerinin merkezinde bireyi tanıma yardımı yer alır.
C) Rehberlik hizmetleri arasındaki ilişkiler aynı ağırlık ve yoğunluktadır.
D) Rehberlik hizmetleri birbirinin alanını kapsarken kendine özgü nitelikleri de içerir.

111)Sınıfta ortaya çıkan istenmeyen davranışları engellemek ve öğretim sürecini hızlı hâle getir-mek için aşağıdakilerden hangisi öğretmenin yararlanabileceği iletişim becerilerinden değildir?
 A) Öğrenci hakkında başkaları ile konuşmak-tansa onunla doğrudan konuşmak
B) Göz iletişimi kurmak ve sözel olmayan ileti-lerin farkında olmak
C) Öğrencinin yaptığı davranışı tanımlamaktan çok soru sormak
D) Şahıs zamiri kullanarak söylenen ifadelerle ilgili sorumluluk almak

112)Aşağıdakilerden hangisi sınıf içinde sürenin etkili kullanımını engelleyen zaman tuzakla-rından değildir?
 A) Plansızlık B) Yetki devretme C) Erteleme D) Öz disiplin eksikliği

 113)Öğretim tasarımı sürecinde analiz, tasarım/ge-liştirme ve değerlendirme aşamaları vardır. Bu süreçlerden tasarım / geliştirme aşama-sında öğretmen aşağıdaki sorulardan han-gisine cevap arar?
A) Önceden hazırlanmış uygun öğretim mater-yalleri var mıdır?
 B) Öğrenme içeriği / etkinlikleri hangi sırada sunulmalıdır?
C) Öğrencilerin öğrenme düzeyleri nasıl belir-lenmelidir?
D) Genel olarak öğretimin amaçları neler olma-lıdır?

114)İki boyutlu görsel öğrenme araçlarından düzenli ve kâğıda geçirilmiş beyin fırtınası tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Örgüt Şeması B) Bilgi Haritası C) Resimli Grafikler D) Zihin Haritası

115)Durkheim'a göre aşağıdakilerden hangisi eğitimin işlevleri arasında yer almaz?
A) Bireyleri, içinde bulundukları belirli bir çevreye hazırlamak
B) Toplumun gereksinimlerini karşılamak, toplumu korumak ve geliştirmek
C) Bireylerin yetenek ve potansiyellerini kendileri için geliştirmelerini sağlamak
D) Genç kuşağın metodik olarak toplumsal-laşmasını sağlamak

116)Aşağıdakilerden hangisi ilerlemecilik eğitim felsefesi yaklaşımının ön plana çıkardığı temel ilkelerinden biri değildir?
 A) Öğrencinin neyi değil, nasıl öğreneceği te-mele alınmalıdır.
B) Eğitim ortamında kurama değil, uygulamaya ağırlık verilmelidir.
C) Eğitim ortamında doğal disiplin sağlanma-lıdır.
D) Eğitimde öğretmenin görevi rehberlik değil yönetmektir.

117)23. I- Küçük adımlar ilkesi    II- Etkin katılım ilkesi   III- Başarı ilkesi   V- Anında düzeltme ilkesi
V- Bireysel hız ilkesi
Yukarıda başlıca pekiştirme ilkeleri verilen öğretim tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Programlı öğretim B) Altı şapkalı düşünme   C) Benzetim D) Mikro öğretim

 118)Beş ögesi bulunan öğrenme modelinin üçü öğrenci niteliklerine (yetenek, öğretimden
yararlanma, sebat), ikisi de öğretme sürecine (fırsat, öğretimin niteliği) aittir. Öğrenme düzeyi,
etkin olarak öğrenmede geçen zaman süresinin öğrenme için gerekli olan zaman süresine
oranının bir fonksiyonudur.
Yukarıda açıklanan öğrenme modeli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Carroll'un okulda öğrenme modeli   B) Slavin'in etkili öğretim modeli
C) Gagne'nin öğretim modeli                D) Skinner'in programlı öğrenme modeli

119)Aşağıda verilen öğretme modeli ve bu modelin kuramcısı arasındaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) Temel Öğrenme Modeli – Glaser              B) Anlamlı Öğrenme Modeli - Ausebel
C) Tam Öğrenme Modeli - A.Bandura           D) Buluş Yoluyla Öğrenme Modeli - Bruner

120)Bir konunun çeşitli yönleriyle küçük bir grup tarafından sunulması için yapılan seri hâlde
konuşmalardır. Her oturumda üye sayısı 3'den az 6'dan çok olmaz. Üye önceden hazırladığı
belli konuda 15 - 20 dakika konuşur.
Yukarıda sözü edilen grup tartışması yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Münazara B) Panel       C) Sempozyum D) Forum

121)Öğretmeni Ebru'ya Matematik sınavı sonucuna göre türev ve integral konularına daha çok
çalışması gerektiğini söylemiştir. Öğretmenin bu davranışı aşağıdaki öğretim hizmetinin
niteliklerinden hangisiyle ilgilidir?
A) Dönüt B) İşaret     C) İpucu D) Pekiştirme

122)Bilgi düzeyindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde,kavramların, genellemelerin, olgu ve
olayların öğretilmesinde aşağıdaki öğretim model/stratejilerinden hangisi daha etkilidir?
A) Sunuş yoluyla öğretme B) Buluş yoluyla öğretme   C) Tam öğrenme ve etkili öğretme
D) Araştırma - inceleme yoluyla öğretme

123)Öğretmen sınıfında dikkat eksikliği olan bir öğrencisi ile daha fazla iletişim kurarak onun derse katılımını sağlamaya çalışmaktadır. Öğretmenin bu davranışı aşağıdaki hangi eğitim-öğretim ilkesine uygundur?
A) Aktüalite  B) Hayatilik   C) Yaparak – yaşayarak   D) Çocuğa göre öğretim

124)Vatandaşlık dersinde öğretmen iyi bir vatandaşın nasıl olması gerektiğini öğrencilerine
anlatır. Daha sonra öğrencilerine birer kâğıt dağıtır. Ardından öğrencilerinden önündeki
kâğıtlara bu derste anlatılmak istenenleri kendi cümleleriyle yazmalarını ister.
Bu öğretmenin öğrencilerinden istediği davranış bilişsel alanın hangi düzeyindedir?
A) Bilgi B) Kavrama   C) Analiz D) Değerlendirme

125)Patron yanında çalışanlarına prim usulü ve performansa dayalı çalışma ile maaşlarını alacaklarını söylemiştir. Burada kullanılan pekiştirme tarifesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sabit oranlı B) Sabit aralıklı   C) Değişken oranlı D) Değişken aralıklı

126)Ölçme ve değerlendirme kavramlarının arasındaki ilişkiyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden
hangisi yanlıştır?
A) Değerlendirme, ölçmeyi de içine alan geniş bir kavramdır.
B) Ölçme değerlendirmeden önce gelen bir işlemdir.
C) Ölçme daha objektif, değerlendirme ise daha çok kişisel kanılara dayanır.
D) Değerlendirme, değişkenin miktarını gösterir, ölçme ise bu miktarın yeterli olup olmadığını belirtir.

 127)Aşağıdakilerden hangisi dolaylı ölçmeye örnektir?
A) Müzik kulübündeki öğrencileri saymak       B) Pazarda elmanın ağırlığını tartmak
C) Termometre ile sıcaklığı ölçmek                   D) Atladığı mesafeyi adımlamak

128)Maksimum performans testleri aşağıdaki niteliklerden hangisini ölçer?
A) İlgi B) Tutum C) Kişilik D) Yetenek

129)Sınav sonucuna göre 44, 69 ve 84 puan alan öğrencilere 1 puan fazla vererek 45, 70 ve 85 puan almalarını sağlayan bir öğretmen aşağıdaki hata türlerinden hangisini yapmıştır?
A) Sabit B) Sistematik     C) Rastgele D) Tasadüfi

130)Bir öğretmen sınıfında boy ve ağırlık grafiği hazırlamak için öğrencilerinin boy ve kütlelerini
ölçmüştür.
Yukarıdaki ölçme işleminde öğretmen aşağıdaki hangi ölçek türünü kullanmıştır?
A) Sınıflama B) Sıralama    C) Eşit aralıklı D) Eşit oranlı

131)Freud'a göre kız çocuklarda görülen elektra kar-maşası ile erkek çocuklarda görülen
oeidipus karmaşası, hangi psikoseksoel gelişim döne-minde yaşanmaktadır?
A) Oral B) Anal   C) Fallik D) Gizil (latent)

132)I- Kendisini nesnelerden ayırt eder.
II- Amaçlı davranışlar yapmaya başlar.
III- Döngüsel tepkiler ortaya çıkar.
IV- Taklit ve oyunlar yapar.
Yukarıdaki temel özellikler Piaget'in hangi bilişsel gelişim dönemine aittir?
A) Duyusal - Hareket Dönemi   B) İşlem Öncesi Dönem  C) Somut İşlemsel Dönem
D) Soyut İşlemsel Dönem

133)Bir çocuğun tüm ilgisizliklere rağmen,akranlarıyla aynı zamanlarda yürümesi gelişimle
ilgili aşağı-daki temel kavramlardan hangisiyle açıklanır?
A) Öğrenme B) Olgunlaşma  C) Kritik dönem D) Hazır bulunuşluk

134)Aşağıdakilerden hangisi bilişsel kuramcılarındandır?
A) Bruner B) Skine   C) Thorndike D) Watson

135)Kediden korkan bir çocuğa annesi kedi hediye eder. Kedi korku yaratan uyarıcıdır. Anne ise
sevilen, güven duyulan uyarıcıdır. İkisi birlikte sunulduğunda, eğer anne daha baskın bir uyarıcı
ise, anneye karşı duyulan güven, kediye karşı da oluşacak, kediyi tek başına gördüğünde
de ondan korkmayacaktır.Çocuğun bu davranışı Guthrie'nin kötü alışkanlıkları yok etme yöntemlerinden hangisine örnektir?
A) Eşik yöntemi   B) Bıktırma yöntemi  C) Zıt tepki yöntemi  D) Alışkanlığı bastırma yöntemi

136)Aşağıdakilerden hangisi program çalışma grubu üyelerinden değildir?
A) Eğitimde program geliştirme uzmanı    B) Eğitimde ölçme ve değerlendirme uzmanı
C) İlgili konu alanı öğretmenleri           D) Okul yöneticisi

137)43. İçerik, ayrıntılı ve kesin bir biçimde belirlenmiş konular bütününden oluşur. Program esnek değildir. Bilgiler karmaşık ve özel bir formata büründürülür ve konuların kapsamları giderek daralır. Öğrenci, programı bitirdikten sonra o alanın uzmanı olur. İlk yıllarda geniş tabanlı konuların yer aldığı,giderek uzmanlaşmanın küçük birimlerde olduğu ve daraldığı şeklinde yukarıda açıklanan programlama yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Doğrusal B) Sarmal   C) Modüler D) Piramitsel

138)I- Yeni bir elbise stili tasarlamak     II- Bozulan bilgisayarı onarmak
III- Arkadaşıyla tartışmak                           IV- Türk halk müziğine karşı ilgi duymak
Yukarıda verilenlerden hangileri devinişsel hedef alanı ile ilgili davranışlardır?
A) I ve II B) I ve III   C) II ve III D) II ve IV

139)Erikson'un psikososyal gelişim kuramına göre bir ergenin aileden duygusal bağımsızlığı
kazandığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakınlığa karşı yalıtılmışlık                 B) Özerkliğe karşı kuşku ve utanç
C) Başarılı olmaya karşı yetersizlik        D) Kimlik edinmeye karşı kimlik karmaşası

140)I- Bir meslekte karar kılma             II- Bir meslek tercihini uygulamaya koyma
III- Meslek tercihlerini billurlaştırma      IV- Durumu sağlamlaştırma
V- Bir meslek tercihini belirleme
Super'in mesleki gelişim kuramına göre, yukarıda verilen meslek seçiminin aşamalarının
doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) III - II - I - V - IV B) III - V - II - I – IV     C) V - III - II - I - IV D) V - III - II - IV - I

141)Öğrencileri arasındaki gruplaşmaları belirlemeyi amaçlayan bir öğretmen, öncelikli
olarak aşağı-daki bireyi tanıma tekniklerinden hangisini kullanır?
A) Otobiyografi B) Problem tarama   C) Sosyometri D) Cümle tamamlama

142) I- Çocuklara çok çeşitli alanlara ilişkin oyun,araç-gereç, gezi ve gözlem olanakları sağlamak
II- Çocukların yetenek ve yaratıcı güçlerini, güzel sanat ilgilerini tanımaya yönelik etkinlikler yapmak
III- Yaşantılarında çok çeşitli ve zengin bir ortam sağlayarak potansiyellerini keşfetmelerini sağlamak
Yukarıdaki etkinlikler, aşağıdaki hangi öğretim hizmetleri içinde yapılan yöneltme faaliyetidir?
A) Okul öncesi B) İlköğretim   C) Ortaöğretim D) Yükseköğretim

143)Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin sınıfında yapabileceği disiplin engellerinden değildir?
A) Dersi sıkıcı ve monoton biçimde yürütmesi      B) Sınıfında gürültü varken derse devam etmesi
C) Sınıfın ışıklanmasına dikkat etmemesi             D) Öğrenciler karşısında kararlı olması

144)Öğretmenin zamanını dikkatlice kullanması hem öğrencilerin başarısı hem de disiplin problemlerini ortadan kaldırmak açısından çok önemlidir.Zaman yönetimi ile ilgili problemleri çözmek için, öğretmenin yapması gereken işlerin en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğretim etkinliklerini planlar.
B) Öğrencilerin sınıfta dolaşmalarını kurala bağlar.
C) Söz almadan konuşulmayacağını öğrencilerine bildirir.
D) Araç ve gereçlerin derse başlamadan hazır duruma getirilmesini sağlar.

145)Bir çocuğa aynı miktarda su alan ince ve uzun bir bardak ile kısa ve geniş bir bardak dolusu
su gösterilmiş ve çocuk ince ve uzun olan bardaktaki su miktarının daha fazla olduğunu söylemiştir.Bu çocuk Piaget'e göre hangi zihinsel gelişim dönemindedir?
A) Sensori - motor dönemiB) İşlem öncesi dönemC) Somut işlemler dönemiD) Soyut işlemler dönemi

146)"Gelişmeye açık alan, çocuğun kendine verilen bir problemi, başkasından yardım almadan çözebildiği gerçek düzey ile başkasından yardım alarak çözebildiği potansiyel düzey arasındaki
farktır." görüşü aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Piaget B) ChomskiC) Vygotsky D) Kohlberg


147) Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Kuramına göre, başkalarının ayıplamasından dolayı vergi kaçırma davranışından vazgeçen birinin hangi evrede olduğu söylenebilir?
A) Ceza itaat evresiB) Kanun düzen evresiC) Araçsal ilişki evresiD) Kişilerarası uyum evresi

148)Bir psikolojik danışman okulda velilere yöne­lik yapmış olduğu seminerde "Çocukların ba­şarılarını destekleyin. Buna karşın asla başka­larıyla kıyaslamayın." demiştir.
Erikson'un Psiko-sosyal Gelişim Kuramına göre psikolojik danışman yaşanabilecek hangi kriz durumuna vurgu yapmıştır?
A) Çalışkanlığa karşı aşağılık duygusu     B) Temel güvene karşı güvensizlik
C) Üretkenliğe karşı kuşku ve utanç        D)  Girişimciliğe karşı suçluluk

149)Bir öğretmen, öğrencilere sınavdan sorumlu oldukları yere başlangıçta geniş tutmuş, daha sonra onlar için bunun fazla olduğunu düşünerek sayfa sayısında azaltmaya gitmiştir. Öğretmenin sayfa sayılarını azaltması öğrenciler için ne anlama gelmektedir?
A) Aralıklı pekiştirmeB) Olumlu pekiştirmeC) Olumsuz pekiştirmeD) Sabit oranlı pekiştirme

150)Türkiye'deki ormanlar ve sorunları konusunda öğretmen, öğrencilerine bir film  lettirmektedir.Filmin en ilginç yerinde televizyonu kapatıp "bundan sonra neler olabilir, niçin?" sorularını sorarak tartışma açmıştır. Daha sonra tartışma sonuçlarını da kullanarak filmin sonuçlarını göstermiştir. Bu öğretmenin uygulamaya çalıştığı yöntem (teknik) aşağıdakilerden hangisidir?
A) Proje Yöntemi B) Örnek OlayC) Beyin Fırtınası D) Problem Çözme

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder